Particulier nieuws
Zakelijk nieuws

Belastingaangifte voor zittenblijvers, oversluiters en verhuizers

Tegenwoordig is het grootste gedeelte van je belastingaangifte al ingevuld. Dat geldt sowieso voor gegevens die bekend zijn bij de Belastingdienst. De dienst achter de blauwe envelop weet echter niet alles. Zo is het aan jou om aftrekposten op te voeren rond je huis en hypotheek. We helpen je op weg met de belangrijkste posten die je belastbare inkomen drukken.

Je mag alleen de aftrekposten opvoeren die niet zijn meegefinancierd in de hypotheek of lening. Als je kosten wel hebt meegefinancierd, dan wordt dit al voor je afgetrokken bij de hypotheekrenteaftrek. Dubbel aftrekken is dus niet mogelijk.

Aangifte voor de zittenblijvers
Ben je in 2018 niet verhuisd en heb je ook de hypotheek niet laten oversluiten? De volgende aftrekposten zijn in jouw situatie het meest relevant:

  • Betaalde rente bij bank of familie
  • Erfpacht(canon)*
  • De rente van de restschuld in verband met verkoop oude woning. Deze restschuld dient wel ontstaan te zijn na 28 oktober 2012 en vóór 1 januari 2018.
  • Boeterente in verband met vervroegd aflossen
  • Renteverhoging via rentemiddeling


* Bij erfpachtcanon staat je huis op grond van iemand anders. Je maakt dus gebruik van andermans grond (erfpacht). Het ‘erfpachtcanon’ is de vergoeding die je hiervoor betaalt.

Aangifte voor oversluiters
Woon je nog in hetzelfde huis maar heb je jouw hypotheek in 2018 overgesloten? De kosten die te maken hebben met het oversluiten mag je opvoeren als aftrekpost. Voorwaarde is wel dat je ze niet hebt meegefinancierd met hypotheek of lening. Het gaat om:  

  • Taxatiekosten
  • Notariskosten voor de hypotheekakte
  • Bemiddelingskosten voor het krijgen van de hypotheek of lening
  • Kosten voor aanvraag NHG
  • Royementskosten*
  • Boeterente in verband met vervroegd aflossen (ook bij rentemiddeling)


* Royementskosten: Bij aankoop van een huis wordt je hypotheek ingeschreven bij het Kadaster. Bij het oversluiten van je hypotheek moet de wijziging opgegeven worden bij het Kadaster. De kosten hiervoor noem je royementskosten.

Aangifte voor verhuizers
Bij het verkopen van je woning moet je kosten maken. Alleen de kosten voor het wijzigen van de hypotheek in het Kadaster, de royementskosten, mag je als aftrekpost opvoeren. De overige verkoopkosten zijn dus niet aftrekbaar.

Heb je naast het verkopen van je woning ook een woning gekocht in 2018, let dan op de invoer van je eigenwoningforfait. Deze moet je twee keer invullen. Voor de periode dat je in je ‘oude’ en ‘nieuwe’ huis woonde, met de daarbij behorende WOZ waarden. De kosten voor het kopen van de nieuwe woning mag je wel aftrekken.

De belastingaangifte is door de vooraf ingevulde gegevens vaak snel gedaan. De Belastingdienst heeft er geen problemen mee als je aftrekposten vergeet op te voeren. Voor jezelf is het minder profijtelijk. Tenzij belasting betalen je lust en je leven is...

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

AdviesNet maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie